söndag 17 mars 2013

Smart drag

Ser på "Smartare än en femteklassare" i SVT med Elvaåringen (som nu blivit Tolvåringen, men ändå går i just femte klass). Några av frågorna klarar inte jag heller, men det är Tolvåringen som häpnar över frågorna och börjar prata anklagande om sin skola.
"Jag lär mig för tusan ingenting i den där skolan! Vi har aldrig pratat om regeringen, eller vilka de fyra stora djuren i Sverige är."
Nä, det är mycket jag tycker att hennes lärare inte tar upp i undervisningen, men inför Tolvåringen hävdar jag att det nog finns många femteklassare runt om i landet som ser programmet och tänker detsamma som Tolvåringen. För det finns ju inga strikta regler för vad elever i Sverige ska lära sig. Lärare kan välja bort vissa saker i undervisningen. Det finns riktlinjer, men inga krav. Då blir det olika. Jag hoppas att Tolvåringen ska kunna gå framåt mer och lära sig nya saker när hon ska byta skola till sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar