Tolvåringen kommer hem med glosorna för veckan. Det är oregelbundna verb. Typ endast åtta stycken, och dessutom är de endast angivna i presens och preteritum, inte supinum. Tolvåringen vet inte ens vad supinum är.
- Varför är inte tredje steget med? frågar jag.
- För att min lärare sa att det kommer vi lära oss i sexan.
Jag fick bita mig i tungan för att inte säga något dumt om läraren. För mig är lärarens anledning bara en bortförklaring för att hon inte kan höja ribban och sikta högre, p g a att en övervägande del av Tolvåringens klasskamrater inte skulle hänga med då.
Fyra dagar innan påsklovet fick dessutom Tolvåringen geografiläxa till måndagen efter påsklovet. Det skulle bli ett muntligt läxförhör. Eftersom det bara skulle vara muntligt tyckte jag inte att Tolvåringen behövde plugga som en tok, men det tyckte hon. Hon pluggade flera dagar under påsklovet och söndagen innan första måndagen efter påsklovet satt Tolvåringen och pluggade stenhårt och kunde allt som fanns på de sidorna i boken som var i läxa. När måndagen kom visade det sig att det bara var Tolvåringen och två till i klassen som har läst på, så läraren struntade i att alls ha något förhör. Tolvåringen var milt upprörd, till skillnad från hennes mamma. Jag kokade.
Jag längtar SÅ efter augusti. Hoppas jag inte har alltför stor förhoppningar på den nya skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar