fredag 27 december 2013

Är jag europé?

Så har vi sett Hobbit: Smaugs ödemark. Mycket bättre än första Hobbitfilmen. Tolvåringen tog med sig sin kompis och hennes syster. De ville gärna se filmen, men det visade sig att de varken sett den första Hobbitfilmen eller Sagan om ringen-filmerna. De fattade inte mycket, tyckte många scener var läskiga och hade svårt att ta till sig att slutet lämnas öppet inför nästa film i serien.

Det är ganska märkligt att filmen är från 11 år egentligen, när det är så mycket våld. Jag trodde att Sagan-filmerna var från 15 år, men de är väl också från 11. Det kom ju in småkillar på kanske 8 år, med sina föräldrar på filmen idag.

Det var en överraskning att se Mikael Persbrandts namn i eftertexten. Jag hade inte koll på att han skulle vara med. Jag kom på mig själv med att undra vem den skådespelaren kunde vara under scenen han var med i. Han lät liksom utländsk. Eller som Tolvåringen sa efteråt. "Ja, du har rätt, han verkade inte amerikansk, han verkade liksom europeisk."

Drygt ett år till nästa film. Vi konstaterade att det inte kändes som ett år passerat sedan förra filmen. Tolvåringen tyckte det kändes som kanske sex månader. Jag tyckte mer att det kändes som två år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar