lördag 21 december 2013

Denna dagen, ett...

Åkte till Gamla stan med Tolvåringen idag. Första stoppet: science fiction bokhandeln. Fullproppat med folk. Snablar vilket utbud de har! Och kön till kassan blir därefter... Vi återkommer en lugnare dag. Nästa stopp: julmarknaden på stortorget. Eftersom jag gjorde torgmarknaden och polkagrisaffären i ga stan med mina vänner för en vecka sedan, så vet jag var guldklimparna finns. Trots regnet är det mysigt. Tolvåringen vill att jag går iväg när hon ska handla, så jag gissar att jag får en liten ängel i julklapp. Vi traskar över till Kungsträdgården och tittar när folk åker skridskor. Vi kollar fönstren på NK, som varje år. Vi tänkte oss ut till Skansen för att se deras is och eld-show, men det blir för tajt om tid. Shoppar några plagg och äter innan vi beger oss hem. På tunnelbanan mot förorten kommer en tiggare runt, en svensk man med hängande ögonlock, en som jag sett flera gånger tidigare. Han önskar varje person ett bättre år. Han önskar att mitt 2014 ska bli bättre än 2013. PÅ ALLA PLAN. Jobb, kärlek, barn, skola, allt, tillägger han. Jag tackar och önskar honom detsamma. Tanten intill säger att hon VERKLIGEN önskar att nästa år blir bättre, då lägger tiggarmannen till att han hoppas på en annan regering också. I mun på varandra säger tanten och mannen: annars får vi gräva ned oss.
Väl hemma lägger vi klappar under granen, så att vi kan suktas någon dag. Imorgon blir det minijulafton med mina brorsbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar