lördag 26 april 2014

Det sparar tid, okej?

Undrar om det är väldigt svenskt att kliva på tunnelbanan där man ska kliva av när man kommer fram. Jag har haft besökare utomlands ifrån som frågat mig varför vi ska sitta just längst fram/på mitten/längst bak när vi kliver på tunnelbanan, när de upptäckt att jag med flit leder oss dit. För att det ska vara nära till utgången på den perrong vi ska kliva av på, försvarar jag mig, och de ser på mig som om jag är en utomjording.

Idag hörde jag en svensk kille och dennes engelsktalande flickvän när de skulle gå av vid Gullmarsplan och de, precis som jag, stod vid dörrparet som stannade exakt vid utgången från perrongen. "See? I told you the doors would be right here", säger killen och tjejen nickar med en märklig min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar