onsdag 12 september 2012

Skolad

Från att inte ha haft några läxor alls har Elvaåringen plötsligt fyra ganska omfattande som ska in på kort tid. Hon har suttit i tre eftermiddagar med en klasskompis och skrivit på Sveriges historia under medeltiden.
När jag står och hänger tvätt en kväll kommer hon och ställer sig intill mig och med en något trotsig ton säger hon:
- Varfööör måste jag kunna det här egentligen?
- Någon gång kommer du kunna stajla med att du kan det, när du spelar något sällskapsspel eller något.
- Ja, eller hur?
- Ja, eller när du pratar med morfar då...
- Ja, ja... Jag slår vad om att du inte vet varför det heter Sverige.
- Sverige. Svea rike. Svearnas rike. Götaland, Svealand, Norrland...
- Jaha, och vilka var Svearna då?
(Här måste jag nu erkänna att de kunskaper jag läste in som lärare för några år sedan redan börjat blekna i mitt minne.)
- Tjaaa, det var väl de som började ordna upp styret i landet och därifrån kom väl den första kungen...?
- Jaha, och vad hette den första kungen då?
- Hm...Skötkonung.
- Och i förnamn?
- Olof.
- Damn it!

Det blir nog bra det här. Jag får träna upp minnet litet igen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar