lördag 25 januari 2014

Ordbajs

Jag har full förståelse att man som lärare är stressad när man skriver veckobrev eller andra utskick och knappast låter någon korrekturläsa det som lämnas ut, men jag fascineras ändå av alla de stavfel, syftningsfel och särskrivningar jag har läst under åren. Inte för att jag påstår att jag är felfri, men som lärare borde man väl vara extra uppmärksam på att text som lämnas ut till föräldrar blir rätt? På förskolan är vi alltid två som läser igenom innan vi lämnar ut till föräldrar, och det uppstår ofta tokigheter som behöver rättas till.

Den här veckan fick jag meddelande från Tolvåringens lärare att det är dags för utflykt. Vad behöver de ha med sig? Jo:
"Sittunderlägg och en lättare matsäck tas med, där en tidning i en plastpåse fungerar utmärkt."
Så klart fattar jag vad som menas, men det är lustigt att tänka sig en sådan matsäck...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar