onsdag 7 januari 2015

Kvinnorörelser

På bokmässan funderade jag på att köpa "Konsten att skapa en tjej", men sållade bort den och valde andra. Till nyår såg jag Caitlin Moran i Skavlan och inser att jag nog måste köpa ALLA hennes böcker. Fast kanske är de bäst lästa på engelska.

I Skavlan var CM som en liten pepprig kulspruta med häftiga kommentarer. Jag har full förståelse för att Boris Becker blev förtjust i henne (snacka om goggle eyes på honom!). CM ifrågasätter blandningen av smärta och sex, särskilt om det handlar om en 18-åring som är oskuld och aldrig har onanerat tidigare. Varför skulle hon då vilja bli slagen det första hon gör med sin sexualitet? (Och det är väl liksom grundfrågan de flesta borde ställa sig efter att ha läst 50 shades.) Mest ifrågasätter väl CM egentligen varför det finns så många tonåringar som är oskuldsfulla inom litteraturen på senare tid. Och dessutom undrar hon om det verkar vettigt att en 18-åring aldrig onanerat eller kanske ens funderat på sex. CM menar att när hon och hennes kompisar var 12-13 år så fick de upp ögonen för sin sexualitet och utforskade den till viss del genom hela tonåren. Gjorde inte alla det? Jag gjorde det absolut.

Sedan har jag i och för sig haft kompisar som vid 30 års ålder ännu aldrig onanerat, och jag har träffat 18-åriga tjejer som anser att det är självklart att 18-åringar fortfarande är oskulder. Vi är alla olika helt enkelt. För mig är det dock skillnad på att ha (penetrations) sex och röra sig själv till klimax/njutning. Det senare borde alla testa innan det första, för att lära känna vad en tycker om och inte.


För övrigt har jag sett 15-åriga tjejer bära runt på 50 shades och läsa den. Jag hoppas innerligt att de förstår att livet i boken inte är ett att sträva efter.

Sedan funderar jag på om mitt 15-20-åriga jag när det begav sig hade kunnat komma till den insikten utan hjälp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar