söndag 4 januari 2015

Like a box of chocolates

Så har jag då läst ut Anders Fagers Samlade svenska kulter. Denna pralinask med hårda karameller i form av noveller som det går att suga länge på har fått mig att skratta, rysa och förundras.

Jag kan varmt rekommendera den till alla som gillar Ajvinde och med det som grund har jag köpt boken i present till släkt och vänner. Det krävs nog en speciell sorts människa för att uppskatta Fagers noveller som kan ta ut svängarna rejält. Ändå verkar nästan alla novellerna sammanlänkade på något vis och vissa karaktärer återkommer. Det finns mönster för den som kan och vill se dem.

Min favorit är fortfarande Fredman. Han må vara som han är, men jag gillar honom och alla delar som han är delaktig i. I övrigt är naturligtvis "Furierna från Borås" en favorit, som sedan kompletteras med "Fragment IX" och "Bödel blond".

"Pigornas trappa" gav flera förklaringar till de Wallinska damernas kommande beteende och fick mig att tänka på TV-serien "Masters of sex". 

"Drottningen i gult", som är fortsättningen på "Fröken Witts stora konstverk", är rejält ruggig, gav mig udda associationer och krypningar av hämndbegär utmed ryggraden (vilka delvis tillfredsställdes).

Det finns flera delar av den här boken att rekommendera extra, men ett par som lär dröja sig kvar i mitt huvud ett tag är "Fragment VI", med fortsättning i "Fragment X". Aj löv. Precis som jag verkligen gillar de allmängiltiga historiska referenserna som flikas in här och var i de olika novellerna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar