måndag 7 maj 2012

Memorabilia

Rotar runt bland papper och annat jag sparat från tonåren och uppåt. Letar efter spår av min mormor och hennes släkt. Istället hittar jag mina gamla dagböcker och sist en lista över biofilmer jag såg under 80- och 90-talet. Jag brukade spara alla biobiljetter, men fick för mig att jag istället skulle skriva ned all info, någon gång i mitten av 90-talet tror jag. Jag har skrivit upp pris, bioställe, datum, titel på filmen, ibland skådespelare, vem jag var med och någon kommentar vad jag tyckte om filmen. Förvånande ofta gick jag tydligen på bio helt ensam, vilket är något jag inte har något minne av. Jag är inte främmande till att gå ensam på bio nu för tiden heller, men det händer ju aldrig, av naturliga skäl. (Kanske börjar jag göra det igen när Elvaåringen är äldre.)

Jag tittar igenom listan när jag har min pappa i telefon. Han minns, precis som jag, när vi var helt galna och sprang som tokar mellan filmerna under en jul när han var i stan några dagar och hälsade på mig. Jag hittar dagarna i listan. Det var en julhelg och vi var båda ensamma. Jag var 19 år och hade nyligen kommit hem från USA. Under tiden när jag var bortrest, och när jag kommit hem, höll vi på och byggde upp vår relation efter att den kraschat. Jag minns min försiktiga hoppfullhet när vi började hitta tillbaka till varandra. Vi gick på 13 filmer på bio, under 10 dagar. Kvalité? Nä. Men ett gemensamt intresse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar