lördag 8 mars 2014

The cold never bothered me anyway

Idag såg jag Frozen (Frost) med Tolvåringen på bio. På engelska förstås. Tyvärr i 3D (som gav nada) och tyvärr satt det två mammor med småbarn och två spädbarn i famnen intill oss. (Ärligt talat så trodde jag inte ens att spädbarn var tillåtna i salongen om det inte är barnvagnsbio, men vad vet jag.) Två gånger störde de och skrek. Filmen var dock så bra att det gick att strunta i. Sångerna var klämkäcka och en fastnade direkt.

Filmen var inte som jag tänkt mig historien, men det gjorde bara saken bättre. Det konstiga är att de scener vi sett i en trailer inte alls fanns med, som i likhet med några andra filmer. Och ändå finns ju delar av de scenerna med i den officiella trailern också. Varför inte ha med dem i filmen?

Frozen var spännande och rolig och det är fantastiskt vilka miner och vilket kroppsspråk det går att få fram i de animerade figurerna. Innan filmen visades en kortfilm med Musse Pigg som var både svartvit och i färg, den var väldigt rolig. (Och naturligtvis stod fantastiska John Lasseter bakom den.) Just kontrasten mellan svartvit film och färg var en aning ironisk då det uppstått en diskussion om varför det är så många vita prinsessor i Disneys filmer.

Hade Elsa, isprinsessan/drottningen kunnat vara mörkhyad istället för den blekvita kvinna som är animerad i Frozen? Ja, visst, och jag hade nog inte ens reflekterat över det. Är det troligt att en mörkhyad kvinna skulle varit av "hög börd" i Norge (eftersom de bor vid en fjord)? Kanske inte så troligt. Hade sjöjungfrun Ariel kunnat vara asiat? Ja visst, och jag hade inte reagerat det minsta. Hade Belle i Skönheten och odjuret kunnat vara mörkhyad? Absolut. Min poäng är att jag nog inte hade tänkt på det, lika litet som jag tänker på att alla i Frozen är vita. So, go ahead Disney and bring in the ethnicity. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar