onsdag 25 juni 2014

Vad haver jag gjort idag?

Det är sannerligen ett omväxlande arbete på förskolan, särskilt nu när några i personalen har semester och den ordinarie verksamheten går på sparlåga. Eller, nej, vem försöker jag lura, det är precis lika rörigt som vanligt:

Jag har hjälpt kockvikarien att leta fram potatis, fått välkomstkramar av barn, skrivit betyg till sommararbetare, skrattat med barn, gått i skogen och flytt från mygg, njutit av att hitta sniglar med tvååringar, lugnat aggressiva och skrikande barn som saknar en frånvarande förälder, gjort många sandkakor, läst böcker med en hel soffa full av barn, spikat och skruvat i plankor och väggar, bytt en hel massa blöjor, tvättat, skrivit ut bilder och fått adjökramar från barn.

Utöver det har jag pratat med föräldrar som söker plats på vår förskola och jag är glad att vi får så goda omdömen av de föräldrar som har sina barn hos oss, så vi har i princip alltid kö, men det har varit enormt tidskrävande när flera "gamla" barn har flyttat iväg under våren och jag har fått styra upp kontakt med hem, blanketter, inskolningar och gruppsammansättningar.

Ett nytt barn har inskolning nu och jag och mina kollegor handleder föräldern så mycket vi kan och jag slutar aldrig förvånas över dessa föräldrar som inte förstår att sätta gränser för sina barn - men är lika tacksam varje gång en förälder är mottaglig för våra tips och råd om hur de jobba med gränssättning hemma. Jag har hört flera gånger att vår förskola är bra på struktur och jag har lärt mig att det är nyckeln. Barnen behöver ramar och vi behöver struktur. När vi har det som grund, då kan vi vara fria att göra det vi vill inom de givna ramarna och alla känner sig tryggare tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar