fredag 10 oktober 2014

Bildens historia

Lyssnar till Lotta Olsson ge tips på barnböcker att läsa på förskolan. Ett par stycken känner jag direkt att vi borde ge en chans på jobbet. Ytterligare ett par känner jag att jag borde kolla upp, och så även hennes blogg om boktips. Både Lotta Olsson och Gunna Grähs påpekar under föreläsningen att det finns ett värde i att verkligen TITTA djupgående på bilderna i böckerna, då de ofta berättar en utförligare historia än enbart texten.

Då kommer jag på att jag borde tipsa om (den gamla) boken "Var är tårtan?" som jag nyligen köpt till vår småbarnsavdelning. Den är HELT lysande. Det finns inte ett enda ord i den, men flera historier att följa. Tvååringarnas ögon lyser av intresse och de pekar och ger förklaringar till vad som händer när vi följer de olika figurerna och vad som utspelas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar