söndag 12 oktober 2014

Tecknens makt

Visst är det märkligt att en kan leva med vissa ord nästan hela livet utan att reflektera nämnvärt över dem? Jag var över 30 innan jag hörde "mother of pearl" första gången och insåg att ordet "pärlemor" faktiskt innehåller MOR. Pärle mor, modern av pärlan. Eller Palmolive och Sunkist, det är bara märken på tvål och dricka. Nej, men det är ju Palm Olive (oliv i handflatan, typ) och Sun kissed, alltså solkysst. Det finns en INNEBÖRD i orden, som jag sällan reflekterar över.

Jag ser ofta i bilder. Jag behöver bilder för att kunna se. "Monotona" ord, som i böcker på universitetet hade jag oerhört svårt att ta mig igenom, för det var väldigt få som gav mig några bilder att bygga ett intresse på. Då är det ju ännu märkligare att jag inte "ser" bilderna bakom vissa ord. Som Kista. Det är en ort för mig. Jag ser barndomsbilder. Inte fan har jag någonsin tänkt att det är samma ord som kista (som en sån som en vampyr sover i).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar