söndag 15 september 2013

Att välja eller icke välja

Kyrkoval. Jag tänker att jag ska, att jag kan, jag borde, skulle väl eller....varför då? Så jag låter bli. Har aldrig gjort det tidigare. Har gått ur och gått med, det känns som att det kvittar vad det gäller just den religiösa biten, men jag gillar ju tillhörigheten, samlandet av folk och heligheten som kan uppstå i en gemenskap av glädje, så jag vill gärna närvara emellanåt, på mina egna premisser. Jag vill att kyrkan som samlingspunkt och lokal ska finnas, där finns ovärderlig plats för identitetssökande och en känsla av grupptillhörighet och jag tycker att personalen (i alla fall i mina närmaste kyrkor) är värda mer än guld.

Min pappas generation (dock ej min pappa) drar på sig finkläderna innan de lämnar vår gård för att gå och rösta. De ser ett värde. Och det gör jag ju också. Jag kan se ned på folk som inte röstar i politiska val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar