söndag 9 november 2014

I betraktarens ögon

En ny kollega har med sig kladdkaka för att bjuda alla på jobbet. Fyller någon år? Nej, men det är ju kladdkakans dag. Alla smakar och berömmer kladdigheten. Så pratar vi om födelsedagar. Det visar sig att den nya kollegan fyller två dagar innan mig.

- Jaha, så vi är nästan exakt lika gamla? frågar kollegan.

- Eh, nej, jag skulle inte tro det. Vilken önskedröm! Du är nog betydligt yngre än mig.

- Jaha. Jag är 34. Du kan ju inte vara mycket äldre än det.

- Ehm, joo. Sorgligt, men sant.

- Va? Men du har väl inte passerat 40 i alla fall?

- Jo, du. Jag är åtta år äldre än du.

- Oj, det hade jag ALDRIG gissat.

- Härligt att höra!

När jag ser mig själv i spegeln ser jag bara min åldrande mamma. Så jag undviker spegelbilder och foton och försöker fly från den jag inte vill vara. För glatta livet flyr jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar