fredag 7 november 2014

Vanans makt

Googlar på bruna ögon. Letar bland bilderna. Bläddrar och bläddrar. Hittar inga riktigt bra. Vill ha så där riktigt mörkbruna, så att de nästan är svarta. Letar och letar. Kommer på att en mörkhyad person väl borde ha exakt det jag letar efter. Börjar istället leta på bilderna efter någon mörkhyad. Inser att det inte finns en enda. Jo, hittar en fotomodell av något slag. Annars är varenda person med ett foto av ögon ljushyade. Typ så vita det går att bli.

Och det har inte ens slagit mig tidigare. Hade jag reagerat på det om jag själv varit mörkhyad?

Är mörkhyade personer mindre benägna att lägga ut bilder på internet?

När jag tänker på män eller kvinnor generellt sett så tänker jag i första hand på en person som är ljushyad och har ett nordiskt ursprung. Har jag insett. När jag tänker på barn, tänker jag dock i olika hudfärger.

Kanske för att så ser min vardag ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar