onsdag 8 april 2015

Avlastning


Tillbaka på jobbet på förskolan efter påskhelgen och endast hälften av barngruppen är på plats. Var är de andra barnen? Lediga, sjuka, läkarbesök, planerar att komma senare eller vad? Vi i personalen ser uppgivet på varandra.


Jag har aldrig förstått det där. När min dotter gick på förskola så ringde jag om jag så var tio minuter försenad, om hon var hemma och var sjuk, om vi skulle till läkare - och när hon skulle komma tillbaka.


Hur mycket mat ska kocken laga till? Ska specialkost lagas till eller inte? Kan vi lämna förskolegården utan att återvända och mötas av upprörda föräldrar som inte kunnat lämna sitt barn till någon? Kan vi påbörja en aktivitet utan att bli störda mitt i den av att något barn lämnas sent? Hur många ska vi bädda för? Har någon pedagog rent av möjlighet att lämna gruppen för att skriva ut dokumentation (eftersom det kommer vara så få barn att det räcker med de pedagoger som är kvar)?


Vill vi verkligen ringa föräldrarna och väcka den björn som sover? Ja, vi gör det. Vilket resulterar i att ett par barn dyker upp, eftersom de ville komma när förskolan hörde av sig. Som om förskolan bara är en förvaringsplats dit barn kan lämnas när andan faller på. Eller kan vi hjälpa varandra och vara mer tydliga mot alla parter?










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar