"Vilka uppgifter har du som förskollärare i förskolan? Gör en lista." I samtal med andra förskollärare på föreläsningar, kurser och möten gör jag det. Ungefär en fjärdedel in i listan inser jag att vi inte kommer hinna slutföra uppgiften om vi inte kan sammanfatta det hela på något sätt. Någon tillägger att det inte är lämpligt att skriva upp "toka bord och byta blöjor". Nä, det kanske inte är det. Ändå är ju det ca 15% av en vanlig dag på jobbet.
Vad är det då som ingår i jobbet? Ingår det att bli slagen och verbalt trakasserad på en daglig basis, av barn som inte kan befinna sig i möblerade rum? Ingår det att lägga tid på att ha kontakt med barnavårdscentral, socialjouren och barn- och ungdomspsykiatrin? Ingår det att vara så slutkörd att jag inte kan ha ett socialt liv? Ingår det att inte kunna sova över oron att barn upplever våld i hemmet?
Vad säger andra? Jag hittar en lista på fackets hemsida, som verkligen speglar mina arbetsdagar.
Arbetsuppgifter som förskollärare har att utföra förutom pedagogiska arbetet i barngruppen.
Läsa pedagogisk litteratur och forskning
Regelbundet relatera allt man gör till läroplanen och allmänna råden
Möten i utvecklingsgrupper
Möten med specialpedagog omkring enskilda barns behov
Möten med specialpedagog om grupper som inte fungerar
Läsa information från chef och arbetsgivare
Skriva veckobrev till föräldrar
Dokumentera kring enskilda barn och dess behov
Skriva handlingsplaner för barn med särskilda behov
Avdelningsmöten
Arbetsplatsträffar
Planera aktiviteter, musik, rörelse, drama, språk, matte
Utvärdera aktiviteter och verksamheten skriftligt och muntligt med kollegor
Följa upp att fattade beslut genomförts.
Ringa efter vikarier
Introducera vikarier
Ta emot och handleda lärarstudenter
Fler och fler föräldrar ställer högre krav, vill kommunicera mer både muntligt och via
mejl.
Fler barn i barngrupperna kräver fler kontakter med föräldrar, fler barn att
dokumentera, planera och utvärdera kring.
Planer som ska skrivas och kontinuerligt revideras, krisplan, likabehandlingsplan,
jämställdhetplan mm
Analysera resultaten i medarbetarenkäten
Analysera resultaten i brukarenkäten
Arbete med kökssysslor
Göra scheman
Planera och genomföra inköp
Förbereda sig för resultat och utvecklingssamtalet med sin chef.
Dokumentera sin egen personliga utveckling som medarbetare
Dokumentera den kompetensutveckling man varit på
Delge kollegor kunskaper
Mycket praktiska sysslor, städ, ställa upp stolar, plocka bort från golvet och hyllor
inför städ, städa skåp och förråd, reparera saker som gått sönder
PIM utbildning
Genomföra utvecklingssamtal
Planera och genomföra barnintervjuer
Göra riskanalys kring faror som kan finnas för barnen
Gå säkerhetsrond för att se var det kan vara farligt för barnen att vara ute och inne
Förbereda för utflykter
Föra kassabok för att hålla koll på avdelningens budget för inköp.
Lämna listor till köket kring hur många barn som ska äta varje dag
Möten med socialtjänsten kring barn som far illa
Avboka när barn som har specialkost inte kommer
Inventera och vårda material
Genomföra pedagogisk dokumentation, skriftligt och foto, som ska användas
tillsammans med barnen, delges till föräldrar och användas av oss själva i vår
fortsatta planering.
Leta och titta igenom filmer, böcker och pedagogiska spel.
Planering och genomförande av föräldramöten
Planering och arbete med inskolning av nya barn. Inskolningssamtal med nya
föräldrar
Planering för överskolning och överföring av 5-åringar till förskoleklass, samtal med
den personal som ska ta emot barnen.
Administration och planering/utskolning kring barn flyttar från vår förskola till
annan förskola
Tid att resonera kring revideringen i läroplanen och hur vi ska tänka kring
förskollärares ökade ansvar.
Föra över viktig information kollegor emellan, t ex om det hänt något kring ett barn.
Utvecklingsarbeten inom verksamheten. Organisera om på avdelningar.
Ordna material för utflykter, skidåkning, skridskor.
Sen tillkommer en hel del arbetsuppgifter som är omöjliga att förutse, reda ut
konflikter, torka spya, tvätta barn som är har kissat och bajsat ner sig, ta ut stickor,
vårda sår, ta tempen, leta efter föräldrar som inte dyker upp, leta barn som gömt
sig.
De punkter som jag markerat med fet stil är det som EGNTLIGEN är mitt uppdrag som förskollärare och som står i styrdokumenten från högre instans. Går det att förmedla hur pass liten del av min arbetstid som jag lägger på dessa punkter? Går det att förstå hur liten del av min tankeverksamhet som jag VILL lägga på just de uppgifterna?
Det jag VILL tillbringa min arbetstid med att göra är det andra som ingår. För det ingår också i mina arbetsuppgifter att skratta tillsammans med barnen, prata med dem om deras vardag och vad vi upplevt, utforskat och fascinerats åt. Det ingår att inge barnen en trygghetskänsla så att jag varje dag möts av flera kramar och glada ansikten när jag kliver in i ett rum med de barn jag jobbar med. Det ingår att njuta av de stunder då vi alla är tillfreds, ingen tjafsar, alla är tillåtande, och vi kan upptäcka världen utanför förskolan tillsammans. Det ingår att vara medforskande och skapa en förståelse kring hur en daggmask mår bättre av att leva i jorden än i en jackficka, hur en tygsko blir blötare än en gummistövel och hur svårt det kan vara att balansera på ett fallen trädstam. Det ingår också att vara flexibel och aldrig krävande, men ha en tro på barnens förmåga och utmana dem att lyfta sitt kunnande till ytterligare en nivå och tillsammans glädjas över den nyfunna kunskapen.
Det ingår inte att ta död på barnens lust till lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar