onsdag 8 april 2015

När det är som bäst

Vips så har jag läst två till av Nalini Singhs böcker i Psy/changelingserien. Ögonen går i kors efter långa nätter av läsande, men det kan inte hjälpas när det är så bra. Tangle of need var nog den mest frustrerande boken hittills, och möjligtvis en aning för lång. Mycket ältande av känslor och hyfsat få framåtrörelser i händelserna i omvärlden. Heart of obsidian är dock en av de bästa hittills och nu min favorit. Rekommenderas varmt. Kanske för att jag "gillar" krigsscener och räddningsaktioner. Karaktären Kaleb får äntligen skina och vilket ljus han har! Informationen i den här boken ger även upplysningar om flera situationer i tidigare böcker, på ett sätt som är enormt bra gjort av författaren.


I Play of passion, Kiss of snow, och Tangle of need fanns det plötsligt en lista med "cast of characters" i början av böckerna, vilket jag - som följt serien från början - inte ens behöver titta på för att hänga med. Däremot kan jag tänka mig att det skulle vara klurigt för den som inte läst tidigare böcker att hänga med i allt utan den.


Jag älskar utseendet på böckerna också. Och det SKA vara böckerna från Gollancz med svart bakgrund,  ett ansikte och olika färg i titeln. Annars får det vara. De andra, de som ser ut som tantsnusk gör inte serien rättvisa. De innehåller ju så mycket mer. Även om passion så klart är en stor del av varje bok. Är sex/kärleksdelen av böckerna förutsägbara? Ja, visst, men det är ju det en vill ha om en läser dessa böcker - och vet att författaren gillar fina slut.


När bröstet är så fullt av känslor över en bra bok slår det mig att det inte var lika lätt att vara tonåring och ha de stora känslorna. Då fanns inte internet...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar