onsdag 16 juli 2014

Det är inte alltid lätt att vara liten

När jag var 13 och 14 år suktade jag ofta efter att få se filmer på bio som det var 15-års gräns på. Någon månad innan jag fyllde 15 i slutet av 80-talet köpte jag biljett till en Rambo-rulle och ville se den med min storebror. Jag minns att det var på Filmstaden (där Passagen och Bruka ligger i NK-huset idag), det var heltäckningmatta på golvet och pastellfärger på väggarna. När jag såg att andra fjortisar blev stoppade i dörren skyndade jag mig att byta biljetten och slank in på en annan film i sista sekunden.

Nu har jag en Trettonåring hemma som är lika ivrig som jag var då på att få se filmer för "vuxna". Och, visst, jag håller helt med om att vissa filmer är rent olämpliga att se som trettonåring, men många borde ungen inte ta någon skada av. Tillsammans tittar vi alltid igenom SFs lista på BIOPREMIÄRER när tidningen "Film på bio" kommer ut. Det som olyckligtvis nog inte står med i den listan är åldersgränsen, men den är kanske inte alltid satt vid listans tryck.

Trettonåringen har sett fram emot "Guardians of the galaxy" i några månader, men när vi skulle köpa biljetter idag fick vi reda på att den är från 15 år. Stor besvikelse. Vi lär se den hemma om något halvår istället.


Uppdatering 20/7. Hejsan hoppsan. Nu är åldersgränsen visst från 11 år. How lovely.

Då letar vi bara info om vad som händer med Jupiter Ascending. Varför har premiären plötsligt blivit framflyttad sju månader??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar