söndag 3 februari 2013

Annat trash

Jag sitter med Elvaåringen på en nästan fullsatt buss mellan förorterna. Vid en hållplats kliver en man och en kvinna på. Mannen sätter sig framför mig och kvinnan intill mig. När mannen slår sig ned säger han till kvinnan att hon väl kan sätta sig där, och pekar på sätet där hon sedan slår sig ned. Var då? frågar kvinnan innan hon ser sätet han menar. Bara genom dessa få ord har jag skpat mig en uppfattning om detta par. Deras utseende och deras röst säger mig att de är påverkade av något. Den öppna ölburken som kvinnan hållit dold under sin jacka och för till sin mun när hon satt sig borde säga mig vad de är påverkade av. Kvinnan räcker sedan burken till mannen. När mannen tagit en klunk säger han med den berusades röst:
- Är det ingen bank öppen idag?
- Nej, idag är det söndag, ingen bank är öppen idag.
- Är det verkligen INGEN bank öppen idag?
- Nej, det är söndag. Alla banker är stängda.
- Finns det ingen bank som är öppen någonstans?
- Jo, på Arlanda, men det är för långt för oss att åka.
- Äh, jag tror jag går och hänger mig...
- Ähmen, så illa är det väl inte? Du har ju så fint hem.
- Äsch.
- Jooo, jag har aldrig sett ett så fint hem asså, inte hos en person som dricker. Det var så himla fint.
- Ja, jag har lagt mycket pengar på det.
- Ja, det märks.
- Ja, fan, då skulle du komma hem till Kristian. Du skulle svimma.
- Ja... Du Peter, vad är det för dag idag?
- Jaa... Det är väl söndag? (Vänder sig mot damen intill sig, som nickar kort.) Det är söndag.
- Vet du, vi kan åka hem till Rolle, det kan vi göra.
- Ja, det kan vi göra.
- Du Peter, vad är det för dag imorgon?
- Ja... Det är väl söndag idag...? (Vänder sig igen mot damen intill som nickar kort.) Då ere måndag imorgon.
- Du kan gå till banken imorgon. Du behöver inga pengar idag.
- Amen vaffan. Ja, då får jag hämta pengar imorgon da.
- Men vi behöver ju inga pengar. Fan...hämta tusanlappar hela tiden...
- Joo... Vi ska väl hitta på något kul? Vi kan väl...åka skidor. Har du några skidor?
- Nä, någon stal dom...

Jag skrattar när vi kliver av. Fast egentligen borde jag väl gråta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar