söndag 10 februari 2013

Det sitter i väggarna

Jag hör ofta att det är svårt att sätta ord på vad personalen på förskolan gör. När jag fick en uppgift i en kurs att tala om vilka arbetsuppgifter jag faktiskt har så skrev jag en lång stund på en vääldigt lång lista. Sedan tittade jag på listan och insåg att det som stod på den inte var mina arbetsuppgifter. Vad står det då i mina anställningspapper? Att jag ska vara beredd på att göra alla vanligt förekommande uppgifter inom en förskola. Det betyder alltså vad som än må komma min väg.

Jag och min vfu-student sitter tillsammans på vilan med de små barnen. En ettåring intill studenten vill inte somna. Studenten har inga egna barn så det har aldrig varit aktuellt för studenten att natta några barn. Vilket i det här fallet inte har så mycket relevans. Varje barn är unikt. Jag kan ge tips som stryk med handen över ansiktet, lägg en hand på ryggen. När jag inser att barnets ben är utanför filten och barnet sparkar med benen ber jag studenten slå filten runt barnet. Barnet somnar sedan. Så nästa dag vet jag; den lilla knodden ska vara inslagen som en koldolme, då är det skönt och känns tryggt.

Hur får man ett barn att sova? Det går inte att läsa sig till. Endast genom att själv praktisera det kan man förstå vad som behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar