söndag 17 februari 2013

Kvalitetstid

Elvaåringen bjöd mig på bio igår, som en Alla-hjärtans-dag-present. Jag valde Beautiful creatures. Den gillade vi båda två. Jag anar att boken säkert är ännu bättre.

Innan bion var Elvaåringen hos tandläkaren. Det tog inte ens två minuter för honom att konstatera att vi måste invänta ytterligare två mjölktänder som inte vill släppa taget, innan en tandställning kan konstrueras. Från tandläkaren syntes innegården.

Efter tandläkaren shoppade vi och åt på Pizza hut. Elvaåringen åt en glutenfri pizza, så klart. Intill oss satt en ung tjej som också åt det. Elvaåringen tog inte beef som topping, eftersom det kan innehålla vetemjöl. När hon ätit upp hela pizzan insåg jag att hon hade tagit en pizza som inte hade tomatsås, utan barbecuesås. Jag undrade om det var mjöl i såsen. Elvaåringen blev alldeles blek och stirrade på mig. Hon trodde inte det var mjöl i såsen eftersom det inte stod i menyn något om det, fast riktigt så funkar det ju inte. Visst, jag borde haft mer koll själv, och det var det hon hävdade att hon trodde jag hade. Jag frågade efter innehållet och det var inget mjöl i såsen, så allt var lugnt, men det gav nog oss bägge en tankeställare.

På Drottninggatan satt den här mannen staty. Han var riktigt bra.


Idag ska Elvaåringen åka in till stan med en jämnårig kompis. De ska titta på bio själva. Det känns nervöst. För mig, som inte ska med. Jag litar på Elvaåringen och vet att hon är vettig och kapabel. Det är inte det jag oroar mig för. Det är andra människor jag tänker på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar