torsdag 28 februari 2013

Blåst på konfekten

En man har satt upp en lapp om att han vill köpa LP-skivor i min mammas område. Min mamma ringer upp mannen och de kommer överens om att han ska komma till henne för att titta på hennes album. Min mamma ringer och berättar det hela för mig, Vi måste lägga på när hennes väninna ringer på dörren. Min mamma har planerat en fika med väninnan eftersom hon inte vill vara ensma när en främmande man ska komma på besök. Jag får litet lätt panik och undrar vad hon tänker släppa ifrån sig. Hon har plattor i "mint condition" från 60- och 70-talet. Jag googlar på ett par och säger att de nog är värda några hundralappar vardera i alla fall.

Vad hände då? En man från jamaica kom och tittade på hennes skivor. Han var intresserad av tio stycken och sa att han brukade betala 10-15 kronor på röda korset och loppisar. Han föreslår 150 kronor för skivorna. Sedan ser han skivan Quadrophenia med The Who. Den vill inte mamma gärna släppa ifrån sig. Så han går upp till 180 kr. Mjaa, säger mamma. 200 kr säger mannen. Min mamma går med på det. Jag tror nog att han gjorde en oerhört bra affär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar