fredag 5 september 2014

Förgrymmade ongar

Förvärrad hosta, väsande andning och trötthet. Släpar mig till doktorn. Beskriver mitt sjukdomsförlopp; snorig, huvudvärk, hostan blev hela tiden värre trots vila och dryck...
Läkaren: "Mycoplasma. Var jobbar du?"
"På förskola."
"Aha, definitivt mycoplasma, men jag ska lyssna också." Lyssnar noga, flera gånger. "Har du inte haft ont?"
"I halsen? Inte särskilt. Typ rethosta."
"Ont någon annanstans?"
"Jaa, alltså, det värker i bröstkorgen och har börjat göra ont när jag hostar..."
"Mm, skulle tro det. Det är tydliga ljud i lungorna."
"Så, på väg mot lunginflammation...?"
"Ja. Jag skriver ut antibiotika."

Femhundra kronor fattigare, men rik på medicin krashar jag utmattad i sängen. Trettonåringen snörvlar misstänksamt, har huvudvärk och ont i halsen. Gaahh! Nej, vi måste stå på benen under bröllopet nästa helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar