tisdag 2 september 2014

Socialt nätverk

Det är tredje gången på ett par år som en invandrad kvinna vänder sig till mig för råd om hur de i Sverige ska gå tillväga om de vill skilja sig, skaffa egen bostad, och hur blir det med vårdnaden av barnen? Först denna gång slår det mig hur utsatt en person kan vara om den inte vet vart det går att vända sig, till vilka myndigheter, och vilka regler som gäller i det land där en själv bor.

Trettonåringen frågar varför kompisens mamma ville ha ett enskilt samtal med mig och jag förklarar att mamman ville veta saker om skilsmässa, vårdnad och annat.
- Men mamma, hur kan du alla de sakerna då?
- Tjaa.... (Jag drar mig för att säga att det mesta lärde jag mig när jag hade en tvist med hennes pappa.) Jag har lärt mig med åren.
- Ameh. Det hade varit mycket coolare om du sagt att du bara var street smart.
- Okej, jag ska komma ihåg det till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar