torsdag 25 september 2014

Skrämmande på ett annat sätt

nu plockar Malmö Stadsbibliotek bort Lilla hjärtat från hyllorna? Seriöst? Hur tänkte ni nu? Vad är det för censurering? Finns det inte VÄLDIGT mycket annat som borde plockas bort från bibliotekshyllorna i så fall? (Inte för att jag anser att NÅGOT ska plockas bort.)

På förskolan där jag jobbar har vi väldigt få (om några) böcker med färgade människor i - om de så bara är brunbrända, asiater, indianer eller vad de än har för ursprung. Så jag inhandlade en bok om en mörkhyad flicka som åker till sin mormors hemland i Afrika. På förskolan har ju ändå ungefär hälften av barnen föräldrar med ett annat hemland än Sverige. (Undra som en flundra hur det är att jobba på de förskolor inne i city där det enbart finns svenska barn. Är det lugnare? Enklare? Tråkigare?)

För sent insåg jag att bokens tredje mening lyder: "Där bor det människor som är svarta." Är det pk? Jag tror inte det. Så vi får läsa något annat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar