tisdag 2 september 2014

Fullt huvud

Ska jag gissa att det är stress som får magen i olag, huden att slå ut i blemmor och till slut slå ut även synen så att det blir flimrande blixtar och jag inte kan se på en halvtimme? Ja, jag gissar det. Även om det är roliga saker jag har fullt upp med, så orkar inte psyket med riktigt.

Under tiden jag står och diskar hemma kan jag komma på mig själv med att tänka på vilka papper jag har glömt att dela ut till föräldrarna till de nya barn som börjar på förskolan där jag jobbar.

Vi kan säga att det varit för mycket de sista tre veckorna, med fullt upp att planera på jobbet, och planeringen av bröllopsgåva och möhippa hemmavid, så nu säger kroppen stopp med en dundrande förkylning.

Vad har jag sysslat med de senaste veckorna?
 
Besökte bokborden på Drottninggatan en snabbis. Hittade en bok (en del av sju) för en hundring, vilket var för mycket, tyckte jag. Kollade nätet. Hittade alla sju delarna för 245 kr. (Frågan är nu om det är doften av gammalt hus (och mögel?) från böckerna som gör att Trettonåringen och jag har huvudvärk och stickande ont i halsen. Har packat ihop böckerna igen.)
 
 
Träffade ny kollega som ska börja inom kort, känns bra och ser fram emot det, men mycket planerande blir det, och funderingar kring hur arbetslaget ska fungera...
 
 
Samtalade med föräldrar på jobbet. Skolade in barn. Förvånades över föräldrar som själva jobbar på förskola, men som blir förstörda när de egna barnen är ledsna. Saknad är svårt att "lära bort", hur pedagogisk du än är lagd, då gäller det bara att öva att lämna bort barnet till andra.
 
 
Gick på Nillas seminarium om att baka glutenfritt. Lärde mig flera matnyttiga saker. Letar fortfarande vissa mjölsorter, som inte finns i vår lilla förort. Sedan ska vi sätta igång och baka.
(På seminariet fanns en deltagare som bara inte kunde knipa käft, utan kommenterade i princip allt. Klart det störde en aning, men jag blev inte irriterad. Såna finns det överallt. Trettonåringen höll dock på att dö och i pausen sa hon att hon ville strypa personen i fråga. You live and learn, my Little pup.)
 
 
Planerade möhippa. Många mail mellan tjejer bidde det. Vissa förslag var mer galet än det innan.
 
 
Bakade tårta till kollega som går i pension.
Första gången på säkert åtta år som jag bakade med mjöl med gluten. 
(Och alla tyckte den var jättegod!)
 
 
 
Den dag jag stängde på jobbet och gick hemåt strax före sex på kvällen mötte jag en förälder som letade efter sin 6-årige son. Fick uppmaningen att om jag såg honom skulle jag hälsa att han skulle hem direkt. Ja, för han var bortsprungen. I samma andetag som föräldern uttalade det, såg jag att det ångrades, eftersom jag varit med om att kontakta sociala, och polisen har letat efter deras andra barn.
Jag bara nickade och gick vidare. På måndagen var sexåringen återfunnen.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar