måndag 6 februari 2012

Antingen eller, eller både och

Mina äldre kollegor på jobbet insistierar på att kalla förskolan för dagis. Några barn/föräldrar säger dagis, några säger förskola, några säger skola. Tyvärr faller jag lätt in i samma fålla som mina kollegor, fastän jag försöker att säga förskola. Personalen då, vad kallas vi? Fröknar, säger mina äldre kollegor. Men, om vi får en manlig kollega då? I grundskolan är det ofta fröknar och lärare. Fast vi är ju alla lärare. Eller pedagoger då. Så träffar jag en kompis som pratar om sin dotter. Han och hans sambo säger att dottern går i skolan och att hon har lärare, fast det är förskola hon går i.
- Hon lär sig ju saker där, då är det ju en skola, säger han.
Helt makalöst underbart. Visst vi kan kalla det både och, men då kommer det aldrig att fastna i barnen och föräldrarnas medvetande och statusen kommer inte att höjas.

Hur är det då med det här med ipad/dator eller böcker/skriva i skolan (som nu är på tapeten)? Jag diskuterar det med min ex-svägerska, som också är lärare, och vi är eniga om att båda delarna behövs, men det gäller ju att se till barnets behov. Hur kan vi möta barnet? Vi ska inte tänka "vad är normalt?", för alla är olika. Vi ska tänka "hur kan vi anpassa oss till det här barnets behov, så att även detta barn kan ta till sig och förstå saker?".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar