söndag 5 februari 2012

Den med banan

Häromdagen såg jag på American Funniest Homevideos på Kanla 5 en stund med Tioåringen. Det var en sekvens med flera (ca 10) klipp där människor kastar/släpper iväg modellflygplan och planen kraschar på olika sätt, antingen in i de som kastar dem, eller in i något/någon annan. När sekvensen är slut och reklamen tar vid kommenterar Tioåringen det hela med:
- Vet du, mamma, i varje klipp så var det en man som skickade iväg de där planen. Ibland stod en tjej och tittade på, men inte en enda gång var det en kvinna som kastade iväg planet.
- Mmm, vi är smartare än så, eller hur?

Det är det där med könsroller igen, or what ya may call it.

Jag har insett att Tioåringen nog tänker att killar är ganska puckade, eller blåsta eller icke-tänkade personer (och, ja, visst, hon har väl fått det från mig), men de är också ganska gulliga och behövs. Vilket låter helt åt pipan.

Sedan ser vi trailern till Sean Banan i Afrika, Seanfrika, och jag bara skäms. Tioåringen rynkar på näsan och säger att hon tycker att den verkar töntig. Då känner jag ändå att jag inte har gjort något helt galet när jag har påverkat hennes åsikter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar