söndag 5 februari 2012

Välförtjänt

Idag blev det lunch på McDonalds vid Medis. Vid bordet intill sitter en lärare och rättar elevers skoluppgifter. Vilket får mig att tänka på min bror Pingu och hans kommentar om sin exfru under gårdagen. Exfrun är också lärare och jag frågade vilka dagar hon var ledig under sportlovet, varpå Pingu säger cyniskt:
- Så hög lön, och så mycket ledighet.
Både exfrun och jag protesterar och säger att det ju inte handlar om att jobba 40 timmar i veckan. Det är så mycket mer än det. Vilket otippat även får mig att tänka på de lärare jag flankerade under mina praktikperioder under lärarutbildningen. Alla hade alltid arbete hemma. Sällan var de helt bortkopplade från arbetet. Vilket var något som fick mig att avstå från att jobba i grundskolan, och istället välja förskolan. Inte lika mycket långvarig ledighet, men inte heller lika långvarig stressnivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar