lördag 4 februari 2012

Små bokstäver, stora ord

Idag har vi firat Pingus dotter Kanel som fyllde sju år. Hon fick flera presenter från mig och Tioåringen. En av dem var en halvlätt bok. Kanel bläddrade lite i den och sa förvånat:
- Det är SMÅ bokstäver i den! Det är en stor bok med små bokstäver i!

Kanels lilla kusin Blomma, snart ett år var på golvet. Hon ålade runt, hasade sig fram. Så tog hon sig fram. Vilket fick mig att tänka på en rörelsepedagog som jag träffade i veckan. Hon sa att barn som inte kryper "ordentligt" (på alla fyra) utan tar sig fram som en hasande kräfta (vilket Tioåringen gjorde som liten) inte lär sig att läsa och skriva lika bra som dem som kryper på alla fyra. Eftersom jag vet att det inte är sant, så sjönk mitt förtroende för den pedagogen en aning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar