torsdag 19 april 2012

Papp som papp

Slappar en stund med Elvaåringen framför TVn efter en intensiv dag. Vi hamnar på en kanal som visar ett program som heter någon med "pappskallar". Programmet innehåller scener från olika påhitt som folk hittat på. Eller folk och folk. Efter det femte inslaget konstaterar jag att det finns inte en enda kvinna med bland deltagarna. Först är det en krig med apelsiner, mellan bönder och "adel" i Italien. Några kvinnor skymtar i ett fönster, men det är endast män som kastar apelsiner, och blir intervjuade och visar stolt upp sina blemmor. Sedan är det en tävling om vem som kan sitta längst i en ångbastu (ja, i Finland, of course). Även där är deltagarna enbart män (som visas i TV-rutan i alla fall), och de flesta med ordentliga stora (öl-)kaggar till magar. Ett annat inslag visar något som liknar rednecks som fiskar malar genom att använda enbart sina fingrar och armar som bete. Det sista inslaget handlar om att den som bränner sig minst har vunnit. Folk (läs: män) kastar brinnande föremål (papperstussar?) på varandra och man ska undvika att bli bränd av dem. När det inslaget börjar byter jag kanal. Jag konstaterar krasst att programmet borde hetat "pappkillar".

Visst, det kanske fanns kvinnor som deltog i någon av dessa övningar, men som inte visades, men jag tänker ge mig på att gissa att de var få eller inga kvinnor som deltog. Den enda övning jag skulle tycka var rimlig är väl bastutävlingen, men där skulle ändå ångan nå upp till hundra grader! WTF?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar