torsdag 19 april 2012

Readers digest

På utvecklingssamtal med Elvaåringen. Allt är så bra som det bara kan vara. Nivåerna bör höjas och utmaningarna bli större. Same story as last year, and the year before that, and the year before...
Så pratar vi om glosor och att det är så lätt för Elvaåringen så det gör inget om hon glömmer att göra läxan och kommer på det kvällen innan ett test; orden sitter där ändå. Oftast går hon dock in på skolans web och går igenom orden som läraren har lagt upp där. Och då kläcker den brillanta ungen ur sig:
- Och om jag känner mig det minsta orolig över något ord när jag går till skolan på morgonen, så kan jag kolla på webben på min mobil när jag är på väg till skolan.
- Ja, just det, säger läraren imponerad. Du har det ju tillgängligt var du än är.

Hur kan vi utöka läsningen i svårighetsgrad? Ja, det enda som återstår är vuxenlitteratur t ex Guillou, Mankell och dylika författare, men dessa böcker låter jag inte Elvaåringen läsa p g a innehållet.
- Nä, säger läraren, det är ju kruxet. De böckerna kan jag rekommendera när man går på högstadiet, men Elvaåringen har ju redan den den läsnivån.
Dilemma. Vad kan jag erbjuda henne då...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar