tisdag 3 april 2012

True colours

När jag läste "Hungerspelen" så såg jag inte lilla Rue framför mig som en mörkhyad flicka. Möjligtvis mörkare hy än väldigt vit, men inte åt det "svarta" hållet. När jag sett trailer och bilder från filmen har jag dock insett att hon spelas av en mörkhyad flicka och när jag idag läser Johanna Koljonens krönika blir det uppenbart att det inte bara är jag som har tänkt på lilla Rue på det sätt som jag har. (I mitt huvud ser jag dock ett par av de andra deltagarna som mörkhyade. Det ska bli intressant att se om de är gestaltade så eller inte i filmen.) Det första jag tänker är att det är som slutet av filmen Juryn (A time to kill) där Matthew McConaugheys karaktär vänder berättelsen för att folk ska tänka på flickan som utsatts för brott som en vit flicka istället för en svart. Sedan tänker jag att det väl inte är givet att det handlar om rasism (även om de kommentarer från internet som Koljonen nämner verkligen handlar om det), utan att det handlar om vana, och vilka referensramar man relaterar till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar