söndag 30 december 2012

Att kränka eller inte kränka

En kollega berättar om sitt barnbarn. En pojke på tre år som har varit blöjfri i ett halvår. Plötsligt har det börjat komma hem nedkissade kläder från förskolan och pojken visar tydligt att han mår dåligt över det. Det visar sig att personalen på pojkens förskola har gått en kurs och där fått lära sig att inte insistera på att barnen ska gå på toaletten, utan de ska fråga dem om de vill gå. Säger barnen nej, ska de inte tvinga dem, då det är förnedrande.

Jag är lika paff som mina kollegor på förskolan. Hur förnedrande är det då inte att få gå omkring med nedkissade kläder? I så fall är det väl bättre att erbjuda barnen att få dra på en blöja. Om barnen inte själva lärt sig att gå och sätta sig på toaletten så faller det på oss i personalen att leda barnet dit och hjälpa dem att sitta på toaletten. Det är inte ett val barn kan göra i livet. Det är en lärdom för livet att börja klara sig själv på toaletten. Det är inte en lärdom som barnen kan välja bort. Det är något vi måste insistera på att de lär sig, men naturligtvis alltid i deras egen takt. Olyckor händer, ja, men det ska inte få bli rutin. Barn kan vägra, ja, men det ska inte bli rutin. Då gäller det för oss att hitta andra lösningar. Lösningar som inte alltid innebär att barnen har valfrihet. Vissa saker måste man göra. Som att t ex byta blöja.

Lika förvånad blev jag när en kollega från en annan förskola berättade att de låter barnen vara delaktiga genom att fråga dem om de får byta blöja på dem. Jaha, skrattade jag, och vad händer när de säger nej? Som små barn gärna gör på pin kiv för att testa gränser. Ja, då frågar någon annan i personalen. Jaha, och när de säger nej till alla? Struntar ni i att byta blöjan då? Nej, då får vi lirka oss fram till att ändå byta den. Så egentligen är det ju inte delaktighet eller demokrati, för det är inte ett val de har rätt att göra. Det är en lärdom de behöver ta till sig; blöjan måste bytas. Inte skulle jag som förälder låta mitt barn gå omkring med en smutsig blöja. Det är vår uppgift som vuxna att lära barnen att så här går det till i livet. Blöjan ska bytas, sedan fungerar toaletten på det här sättet. Jag kommer vara med dig och hjälpa dig. Det betyder inte att jag kommer kränka dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar