lördag 8 december 2012

Drömmar är gratis

En vecka kvar till min hyresvärd blir en privatägd istället för en kommunalt ägd. Trots protester. En vecka kvar till jag inte längre står i den kommunla byteskön och kan byta till lägenheter mellan de tre stora kommunala hyresbolagen. Vilket var den största anledningen till att jag valde att ha den hyresvärd jag nu har haft i 15 år.

Jag behåller förstås min kö i Sthlms bostadsförmedling, och jag tittar efter lägenheter då och då. Men jag vill inte ge upp min kötid för vilken lägenhet som helst. Och så tänker väl alla, särskilt de som har kötid sedan 70-talet och kan få vilken lägenhet de vill.

Häromdagen hittade jag en 3:a på Valhallavägen. Kändes som en drömlägenhet. Jag såg framför mig hur den var inredd och hur jag kunde bo där. Om jag hade råd med hyran, vilket jag inte har. Idag var det visning. Lägenheten var inte färdigställd ännu. Hela kåken höll på och renoverades fortfarande. Det fanns 2:or i huset också. Hyra för 2:a 8500 kr. Hyra för 3:a 12000 kr.

Vardagsrummet.
 

Utsikt mot Valhallavägen på ena sidan.
Utsikt mot Roslagsbanans bangård på andra sidan.
 
 
Fast det slår väl inte utsikten där jag bor nu...?
Hellre träd och grönt än asfalt och avgaser.
Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar