tisdag 26 augusti 2014

Läsandet kommer hemifrån

Hälsar på hos en kollega som har det stilrent och snyggt inrett. Det finns inte en endaste prydnadssak i lägenheten. Det finns inget vitrinskåp för det heller, inte ens för t ex fina glas. Paret som bor där är unga, och ännu inte hunnit samla på sig så mycket saker, tänker jag, och försöker minnas hur mitt första egna hem såg ut. Jo, det fanns ett fåtal prydnadssaker, och, nej, det var inte alls lika stilrent. Jag har aldrig riktigt gillat vitt och svart, jag dras mer till trä och de flesta möbler jag har är bruna. Det känns mer naturligt, mer naturlikt liksom.

Väl hemma igen slår det mig att förutom att det kändes fattigt, tömt på saker, men ändå lyxigt med enorm soffa och TV så var det något annat som saknades, men jag kan inte sätta fingret på vad. Någon dag senare slår det mig: Böcker. Det fanns inte en bok någonstans och absolut ingen bokhylla att rymma eventuella böcker. Det fanns det definitivt i min första lägenhet. Jag hade t o m flyttlådor med böcker i källaren.

Så jag frågar min unga kollega: read much? Nä, aldrig. Jag erbjuder några böcker som ska testas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar