lördag 9 augusti 2014

Sound the alarm

När de renoverar och rustar upp lägenheterna på gården där jag bor så sätter de också in nya brandvarnare. De är större och mer högljudda än någon varnare jag någonsin stött på.

Den i hallen fick slut på batteriet mitt i natten för några månader sedan och den väckte säkert även grannen ovanpå mig. Eftersom jag bara bott i lägenheten ett år så var det första bytet, och jag insåg då att det behövdes FYRA batterier, mot de "vanliga" som har ETT. Senare samma dag började grannens varnare ovanför mig att larma för batteribrist och tanten ringde sin son för hjälp att byta. Detta kunde jag uppfatta genom golvet. (Förstå då vad mycket alla andra måste höra från oss! Särskilt mannen som delar (papp)vägg med vårt vardagsrum.)

När sedan varnaren i vardagsrummet lade av för några veckor sedan var det snabbt kirrat, då jag varit förutseende och inhandlat batterier.

Så igår började något ljuda på gården, ut över nejden, som jag först uppfattade som ett billarm och stängde fönstren. Efter två timmar stod jag inte ut och öppnade igen, men det ljöd fortfarande. Vi var många som letade oss ut för att ta reda på vad det var som pågick. Det visade sig vara en brandvarnare i en lägenhet på andra sidan gården. Stackars de som bodde granne med den! Hyresgästen var inte hemma, men det var ändå falskt alarm. Det känns dock skönt att veta att när det väl gäller så lär ingen undgå att höra ett brandlarm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar