måndag 4 augusti 2014

Vinn ett förtroende


Jag har aldrig haft tandställning. Jag känner ingen som har haft tandställning. Jag har en aning om hur en tandställning kan se ut, men jag har aldrig ägnat några djupare tankegångar åt hur en tandställning sätts fast i munnen och hur det sedan är att leva med den.

När nu Trettonåringen behöver ha en så är jag helt novis. Efter insättandet av tandställningen uppstår blåsor i munnen och vi kämpar hela helgen för att försöka lösa problemet. Vi fick med oss lite vax som ska tryckas fast på ställningen där det gör ont. Vaxet vill inte fastna, och när det väl sitter en stund så lossnar det så snart ungen ska äta något. Dessutom stramar det så mycket i de tänder som ska dras ihop att hon inte vill tugga med dem. Dilemma.

Idag fick vi en akuttid och tandläkaren säger: "Jo, men du vet, det kommer ju att göra ont och bli skavsår. Det är normalt. Det är som nya skor, först gör det ont, man får blåsor och sen blir det bra."

Öhm. Först och främst: varför köper du skor du får skavsår av? Gå in dem pö om pö människa.

Och dessutom: kunde inte någon ha FÖRKLARAT hela processen för oss INNAN ungen fick tandställningen? Tre tandläkare som jobbat med Trettonåringen och ingen har förklarat fullt ut hur det hela ska gå till. Helt opedagogiskt. Vi har träffat EN sköterska som var rak, tydlig och sa EXAKT vad som behövdes göras. Henne litade t o m den spruträdda Trettonåringen på så pass mycket att hon fick ge en bedövningsspruta.

2 kommentarer:

  1. Det är jättelänge sedan jag hade tandställning och jag trodde ju att tandläkarna blivit bättre på att berätta både för den unga patienten och hennes föräldrar vad som skulle hända, hur det skulle gå till osv. Jag hade nattandställning i flera år (en sån där som sitter fast i tänderna och fortsätter ut i en båge och och fästs i ett gummiband bakom nacken), först enbart den och sedan i kombination med räls först i underkäken och sedan i också i överkäken (rälsen hade jag i ungefär tre år). Med tanke på hur mycket en tandreglering kostar (och jag var bara ett barn, så det var ju inte mina föräldrar som betalade) är det konstigt att man inte tog sig tid (och uppenbarligen fortfarande inte gör) att förklara den bättre!

    SvaraRadera