torsdag 29 december 2011

Skilda världar

Tioåringens jämnåriga kompis Heaven är på besök hos oss. De sitter och jobbar med bindeez. Tioåringen frågar oskyldigt:
- Har du sett Twilight...?
- Vad är det för nåt?
- En vampyrfilm.
- Ahaa, den har jag sett.
Sedan börjar en konversation där jag hör att de pratar helt vid sidan av varandra. Tillslut har jag svårt att hålla mig för skratt. Tioåringen håller fast vid sitt spår och berättar om olika scener ur Twilight-filmen och börjar sedan berätta om New moon, den andra filmen. Heaven plockar bilder ur minnet, för att försöka få ihop samtalet. Jag hör att vissa saker hon nämner är från TV-serier, men inget passar riktigt ihop med det Tioåringen pratar om. Tillslut tystar de en stund och Heaven säger (out of the blue):

- Vem har regisserat den?
- En man...jag vet inte...
- Boys, boys...
- Ja....
- Har du sett slutet av filmen?
- Nä...
- Den där killen som är Bellas kompis.
- Han som har kort hår?
- Nä, han har jättelångt hår.
- Men, jag HAR sett honom, han har kort hår.
- Ja, i den andra filmen.
Tioåringen berättar vidare, hon berättar nästan exakt hela filmerna, fast små axplock ur dem. Heaven har svårt att följa med i tankarna. Jag hör henne gapa stort ibland. Tioåringen fortsätter:

- Typ alla i Cullenfamiljen har varit döende...
- De kanske har sett GUD?
- Nä, de blev vampyrer. För typ två hundra år sedan.
- Så länge lever man inte...
- Men, de är VAMPYRER, de lever hur länge som helst...
Tioåringen drar några scener till, och Heaven fortsätter att häpna. Sedan börjar Heaven att prata om pärlorna och Tioåringen släpper vampyrsnacket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar