torsdag 28 juni 2012

Medvetet, men omedveten

Jag har snart läst ut boken Cirkeln. Elvaåringen vill läsa den, så jag läser den innan henne för att se vad den innehåller egentligen. Den är väldigt bra, och de situationer tonåringarna upplever i vardagen är bra beskrivna, jag känner igen mig i mycket och våndas. Att hon kan hantera det "ockulta" i boken betvivlar jag inte. Kan Elvaåringen hantera fyllor, sex och relationsdrama? Jag vill nog vänta något år eller så innan hon behöver möta sånt så ingående. Men kanske möter hon det någon annanstans då? Jag läste Här ligger jag och blöder för några månader sedan och den var också väldigt bra, och tyckte att Elvaåringen kunde läsa den, men där var någon scen med sex beskrivet mer detaljerat, så jag ville inte att Elvaåringen skulle läsa det. Att det sedan också är beskrivet om självmord och blod i böckerna, det är jag inte knusslig med. Funderar på om jag är en hycklare i just den här frågan. Så jag frågar Elvaåringen vad hon tycker. Hon hävdar att hon redan läst ett par böcker (ja, jag förläser inte ALLT hon läser) där de har haft sex.
- Hur beskrevs det då?
- De typ tar av sig kläderna och rör vid varandra och så är det inte så mycket mer...
- Nähä... (fast jag hör på henne att det nog var lite mer ändå)
- Jag klarar det, mamma, jag tycker bara att det är pinsamt och vissa saker hoppar jag över.
- Okej...

Så hon lär nog vinna i den här frågan, och få läsa boken.
Am I a good or a bad mother? Good, tänker jag. För att jag ens funderar på saken och inte omdelbart utsätter henne för allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar