onsdag 6 juni 2012

To be or not to be

Fira nationaldagen. Hur då? Varför då? Visst, jag är stolt att vara svensk och jag firar gärna att mitt fantastiska land finns. Vad vill du göra den sjätte juni? frågar jag Elvaåringen. Sova länge, blir hennes svar. Jag är benägen att hålla med om att det är en bra idé. Vi pratar om att ta oss till Skansen, men det känns som mest för andra. En kollega säger att hon lär spendera dagen i trädgårdsrabatterna. Det låter bra. Känns krystat att verkligen ta sig för något och vifta med en flagga. Visst, vi borde kanske umgås med folk istället för att bara umgås med varandra, Elvaåringen och jag, men det är skönt att ha ett avbrott för vila mitt i veckan också.

Jag funderar på hur jag firade fjärde juli i landet väster om den stora pölen Atlanten. Det var en slappardag när vi tog det lugnt, badade, umgicks med vänner. Så det känns inte som en sämre dag idag. Sedan var det fyrverkerier till kvällen förstås. Det hoppas jag ännu på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar