torsdag 8 mars 2012

Det handlar om jämställdhet

På t-banan vid Gullmars kliver två kvinnor och en man på. Mannen slänger ett öga på Metros artikel om jämställdhet i Sverige, där tydligen en stor del kvinnor har svarat att de tycker att Sverige inte är jämställt.
Den ena kvinnan säger:
- Det är ju sant, vi är bra på jämställdhet, men vi är inte så bra som vi borde vara. Man kan alltid jämföra med länder i Afrika eller Asien, men man måste ju göra en rimlig jämförelse, med liknande länder, om man ska kunna göra en riktig jämförelse.
Mannen säger:
- Och du menar att min son skulle bli mer jämställd om han fick leka mer med Barbie?
- Kanske.
Den tredje kvinnan säger:
- Fast det där tror jag inte har något med saken att göra. När min lillebror gick på dagis så ville han alltid ha rosa och kjol på sig...
- Kjol?! säger mannen och kan kanppt hålla sig för att gapskratta.
- ...ja, det var flera killar som ville ha det, men nu har han börjat i skolan och det tog ju bara några månader, så var det tjejbaciller hit och killar är starka dit och nu får jag inte ens pussa honom för att jag är tjej...
Den första kvinnan säger:
- Ja, men så är det ju ofta på dagis - eller förskolan ska man ju säga - där ska alla få ha allt och får man då inte ha rosa och kjol hemma, så använder man ju gärna det på dagis...

Vilket jag i och för sig håller med om. På mitt jobb på förskolan så är det de mest "maskulina" femåriga pojkarna som klär sig i de rosa utklädningskläderna och kramar varandra mycket, för att sedan gå ut på gården och säga till flickorna att de inte är lika bra som dem, just för att de är tjejer och killar är bättre.

Hur gör detta att vi blir mer jämställda?

Trevlig kvinnodag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar