tisdag 27 mars 2012

Versatile

Det händer väldigt ofta att jag behöver fungera som barnen på jobbet på förskolan: leva i nuet. Jag måste vara fullständigt närvarande i stunden, och inte tänka på vad som kommer sen, senare, ikväll eller imorgon. Det är svårt, men det är min överlevnadsstrategi. Ibland lyckas jag, ibland inte. När jag lyckas att endast vara i nuet och inte oroa mig för sen så mår jag bra, när jag inte lyckas utan tänker på allt som jag behöver göra, eller saker jag oroar mig för så sover jag dåligt och är väldigt spänd i kroppen. Just nu är jag väldigt spänd i kroppen och sover väldigt dåligt, så jag antar att jag misslyckas. Även om dagen idag var en bra dag.

Dagen som var: Ett bokat möte med en förälder blev inställt på morgonen, istället tillkom ett möte med chefen. Därefter skulle jag gå till parken med en grupp barn, men min kollega var sjuk, så jag ställde in mig på att vara på gården. En annan kollega ställde upp istället, så vi kom iväg, men en pojke skadade sig och vi fick gå tillbaka efter en kort stund. Väl tillbaka på gården anlände en logoped som skulle observera ett barn, så jag analyserade situationer som barnet närvarar i och sedan bytte jag blöjor. Vi sjöng sånger och satte oss sedan till bords. Efter det hade jag samtal med logopeden, och sedan med chefen och bokade sedan vikarier. Efter det gick jag till affären och handlade, gick hem till Elvaåringen som är sjuk, lagade lunch till henne, och gick tillbaka till jobbet. På vägen där emellan funderade jag på vad jag skulle ta upp i samtalet med förskolepsykologen om några dagar, och när jag skulle hinna läsa boken till kursen i övermorgon, och hur jag skulle lägga upp föräldramötet senare samma dag. Under eftermiddagen medlade jag mellan barn på gården, åt mellanmål ute med barnen, spelade fotboll, bakade sandkakor och lekte med en grupp barn att vi letade efter drakar i buskarna. Jag hade samtal med föräldrar, vikarier, barn och kollegor. Jag sa till några barn, jag uppmuntrade några barn och jag kramade några barn. När jag stängt förskolan gick jag hem och lagade mat, vek tvätt, diskade och upptäckte att frysen måste akut avfrostas, dörren går inte att stänga. Efter en stund framför TVn är det nu dags att falla i säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar