lördag 10 mars 2012

Nymodigheter

Pratar med min mamma. Hon har varit på begravning och där träffat vänner till den avlidna. Vännerna hälsade till mig. Deras son och jag gick i samma klass i grundskolan. Mindes jag sonen? Absolut. Var han trevlig? Absolut. Vännerna sa att sonen hade varit på praktik på min mammas jobb i mellanstadiet. Mindes min mamma det? Ehm, nej. Jag beskrev scenariot och då mindes hon det vagt.
- Det var i dataålderns vagga för Posten, säger min mamma.
Nja, det var knappast i dataålderns vagga, eftersom det var mitten av 1980-talet, men om vi säger att det var i dataålderns vagga just för Posten så, visst, då är jag benägen att hålla med.

- Vad är det här hen som folk pratar om? frågar min mamma sen.
- Det är en beskrivning av någon, utan att tala om ifall det är en hon eller han, det ska vara könsneutralt.
- En transa alltså?
- Ja, det skulle man kunna säga. Eller så kan man säga att det är trams.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar