söndag 25 mars 2012

Val i livet

Pressbyrån vid Östermalms tunnelbana lördag kl 12. Bakom kassadisken står en ung blond tjej med keps på huvudet. Jag står precis innanför ingången på P-byrån och läser löpet. Elvaåringen väljer bland glassarna i boxen. Några meter från mig, utanför dörren, stannar två luffare och tittar in. Jag kallar dem luffare för jag vill inte kalla dem alkolister eller hemlösa, men jag skulle lika gärna kunna kalla dem det. De pratar båda med sån där whiskeyröst som säger mig att de har strupcancer eller har druckit och rökt för mycket i sina liv. Deras kläder är smutsiga och deras hår och skägg ser ovårdat ut. Fast jag kan ju dra förhastade slutsatser. Eller inte.

Den ene säger till den andre:
- Vi kan ju bara gå in och norpa åt oss en och dra snabbt. Vem står i kassan, är det en neger? Han kommer ju att bli galen...
- Nä, det är en söt liten sak.
- Hon kommer ju att bli helt förstörd...
- Ja...

De vänder sig bort och går vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar