söndag 22 januari 2012

Last of the fangs

Tänkte att jag måste nog läsa den första delen av Lisa Jane Smiths "The Vampire Diaries" för att göra en jämförelse med Stephenie Meyers "Twilight". L J Smiths bok kom ju redan 1991. Så jag läste den - och jag kan se att allt återspeglas i Twilight. Meyer måste ha läst den boken för att ha fått sina idéer. Vissa meningar känns nästan ordagrant överförda från den ena boken till den andra. Jag läser också Anna Höglunds studie Vampyrer. Mycket intressant läsning. (Okej, visst, jag läser inte varje sida i den boken. Riktigt intresserad är inte ens jag.) Däremot blir jag väldigt intresserad när jag läser om Stephen Kings serie "The Dark tower". Jag plöjde de flesta av Kings böcker när jag var 15-25 år, men den serien har jag knappt ens hört talas om. Ska ta mig an den. Fascinerande är det att läsa om hur författare påverkas av andra författare; som King har bl a inspirerats av Tolkiens "The lord of the rings"- och stora delar av Sagan om ringen går ju att finna inom t ex fornnordisk mytologi.Inget är egentligen nytt under solen. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar