söndag 22 januari 2012

Maintenance of the mind

- Har du gått igenom stambytet ännu? frågar min mamma mig i telefon.
Vi har haft det här samtalet otaliga gånger under de senaste året. Från en gång till nästa så minns hon inte. Jag önskar att hon kunde skriva ned vad som gäller och läsa igenom det innan vi pratas vid, så att hon är uppdaterad, men det kan jag ju inte gärna be henne om. Så jag anstränger mig och drar allting ännu en gång (samtidigt som jag känner en oro som fladdrar som ett asplöv i stark vind när en flyktig tanke om min egen kommande ålder och gaggighet gör sig påmind). Att hon alls minns att jag SKA genomlida ett stambyte är en framgång. Snart nog kommer hon kanske att minnas de andra detaljerna också.
- Stambyte tillhör standardunderhåll och då bör inte hyran höjas.
Nej, mamma lilla. Ja, mamma lilla. Nej men mamma lilla.

Fast jag kallar henne aldrig för mamma lilla. Jag kallar henne aldrig ens för mamma. Vi är två vuxna människor. Som knappt känner varandra, kan jag ofta tänka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar